- De Duitse economie zit heeft het zwaar met in 2024 een record aantal faillissementen sinds 2017.
- Ook zit de auto-industrie nog steeds in het het slop door zwakkere vraag uit China.
- Fabrikant van luxemerken Mercedes-Benz heeft vorig jaar veel minder personenauto’s verkocht.
- Lees ook: IMF verlaagt verwachtingen voor economische groei Duitsland en is positiever over de VS
Het aantal faillissementen in Duitsland is afgelopen jaar uitgekomen op het hoogste niveau sinds zeker 2017. Op basis van niet-volledige cijfers meldt het nationale statistiekbureau Destatis een groei van het aantal bankroeten met bijna 17 procent, maar dat loopt nog verder op.
Met name transport-, opslag- en bouwbedrijven bleken niet immuun voor de zwakkere economische omstandigheden in Duitsland.
Destatis heeft de cijfers tot en met oktober compleet. In die laatste maand was er een toename van 36 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het was tien jaar geleden dat het aantal faillissementen in oktober zo hoog was als in 2024, meldt de Duitse Kamer van Koophandel (DIHK).
“Deze nieuwe cijfers zijn een duidelijk waarschuwingssignaal. Ook de vooruitzichten voor 2025 geven weinig reden tot hoop”, schrijft de DIHK. Nederlands belangrijkste handelspartner kent onder meer grote problemen in de omvangrijke auto-industrie.
Ook in Nederland is een inhaaleffect qua faillissementen aan de gang, nadat tijdens de coronacrisis door overheidssteun nauwelijks bedrijven failliet gingen. Tot en met november gingen in Nederland ongeveer een derde meer bedrijven failliet dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Duitse auto-industrie gaat gebukt onder zwakkere vraag China
Ondertussen heeft de Duitse auto-industrie het nog steeds zwaar.
Het Duitse autoconcern Mercedes-Benz heeft vorig jaar minder personenauto's verkocht, mede door een zwakkere verkoop op de belangrijke Chinese markt. Ook werden veel minder volledig elektrische auto's verkocht door het bedrijf.
De wereldwijde verkoop van personenauto's, met ook de luxemerken Maybach en AMG, zakte met 3 procent tot bijna 2 miljoen in vergelijking met een jaar eerder. Daarbij kromp de Chinese autoverkoop met 7 procent. Ook in Europa, inclusief de Duitse thuismarkt, nam de verkoop af. Wel werden plussen behaald in Noord-Amerika en elders in de wereld.
Als het gaat om volledig elektrisch aangedreven auto's kromp de verkoop met bijna een kwart. Dat komt onder meer door felle concurrentie in Europa van goedkopere Chinese automerken. Het bedrijf uit Stuttgart meldde verder dat de verkoop van bestelbusjes met 9 procent zakte tot ruim 405.000 stuks.
Andere Duitse autobouwers hebben het eveneens lastig op de Chinese markt. Zo werden vorig jaar ook minder Volkswagens verkocht in China, zo werd donderdag nog bekend.